Wednesday 4 March 2009

JaLaN2 PeRgi SoUq ThAmiN...

assalamualaikum sahabat2 dan sahabiat2 sekalian

utk entri kali ni...saya nak citer kehidupan di bumi anbiya' ni...suka2 nak memenuhkan entri...
...ok ni waktu saya dan kwn saya nak pi beli barang masakan utk rumah masing2...kat kwsn Madinah Nasr ni ...biasanya Pasar Thamin @ Souq Thamin menjadi tumpuan..kawasannya strategi sebab byk kendaraan yang boleh kite naiki utk pi Souq Thamin ni. di sini jenis kenderaan yang ada antaranya:

1- teksi- ni sapa yang nak cepat sampai dan sanggup kuar duit lebih..hehehe.

2- tramco- mcm van sewa gitu...tambang yer xmahal...lebih kurang 50 piastres...50 irsh( dalam b.arab yer )..dlm bahasa melayu 50sen...tapi nilai yer xsamala dgn duit msia...klu convert dlm duit msia lbh kurang 33 sen la...



ha ni ler ruper yer duit tu..

3- kalau yg dah memang duduk kat kwsn thamin ni leh ler naik Metro- dia mcm keretapi tapi boleh berenti satu kwsn ke satu kwsn...sorila xde pict...tambang yang ni lagi murah 25 piastres jer...(25 irsh ) tapi cume kene tggu lama sikitla...


25 irsh


ok jom ikuti cerita perjalanan saya ker Souq thamin...sempat gak snap beberapa keping gambar. ni mmg kes dah xde kejela ni...suka2
ok jom tgk apa yang saya sempat rakamkan...



ni suasana waktu pagi di mesir( pemandangan sebelah kiri saya )...utk pengetahuan korang semua..mesir sekarang musim sejuk...


redup mata memandang.....(pemandangan sebelah kanan saya plak...)


ok..alhamdulillah dapat pon teksi...oh yer gambar ni diambil senyap2 jer..klu x ngamuk amu( pkck teksi) tu...xdelah...actually amu tu xkisah maner...lagi dia suke... ok ni perjalanan nak ke umah kwn saya dlu...dah janji nak pi souq dgn dia.


ok dah sampai pon hayyu thamin...kbtln umah kwn saya kat hayyu thamin... saya suruh amu tu berhenti kat simpang jer...malas nak suruh dia hantar sampai umah kawan..nanti kene bayar lebih...lagipon jln tgh jam teruk...



dlm perjalanan nak ke rumah kawan...sempat lagi tuh amik pict.



ok alhamdulillah sampai jgk akhirnya..ops sampai sini jer dlu...nnti sambung cerita waktu di souq plak yer...
########################

ok sambung cerita di souq plak...





ok nila pemandangan diluar souq thamin...ok jom shopping ( hehe...)..ops maafla xsempat nak amik gambar pintu masuk souq...sbb tgh sibuk memandang gelagat pakcik2 dan makcik2 arab nih... pastu dah separuh shopping baru teringat nak amik gambar yg kat bwh nih...




pakcik kat sebelah saya dok sibuk 'psst..psst..' tu makne yer suh amik gambar dia skalila tu.maapla pkck...dah selesai pon ber'shopping... salah satu cara arab nih klu nak panggil org..( selain menjerit dgn suara yg lunak tuh...) dia suke buat 'psst..psst...' jdk phm2 jela...



pict lagi...( nih gambar kat belakang kedai ayam tuh..)...

hah pasni dah xblh nak snap gambar...tgn dah penuh...badan dah penat...nak blk umah cepat..nak masak... ( blk umah naik teksi lagi..)

ops...tapi sampai je kat lorong umah...jap2...letak brg kat tepi..amik hp..." klik..."




nila pemandangan lorong sekitar kwsn umah...dekat dgn masjid..

ok sampai disini sahaja...jumpa lagi...
sirru 'ala barakatillah
assalamualaikumbabai

5 comments:

Sifu Mirza said...

salam hanan...

syukur dapat dekat di sana...

insya Allah saya akan ke saudi dalam bulan oktober...

doakan...

:-)

HANISAH said...

hannan to sifu mirza:

insyaAllah...moga2 dipermudahkan oleh Allah..ameen.

hehe...satu perkara dlm byk2 perkara yg saya suke kat arab nih ialah sambutan maulidur rasul( saya teruja sgt nak sambut maulidur rasul nnt )yg amat2 meriah..dgn selawat burdah yer. sgt2 terkesan dlm hati...rasa mcm kat zaman Rasulullah S.A.W jer.

yg ke-2 ramadhan...
yg ke-3-raya korban...

suka sgt2...

AkuroSan said...

Salam..
oh, kak Hannan mmg tinggal di Madinah yerk... Kak Hannan kerja ker kat sana?

HANISAH said...

hannan to maz

salam dik maz...akk bukan di madinah syg...akk kat egypt ( mesir ).
akk study lagi...kuliah pengajian islam dan bahasa arab jabatan syariah islamiah...tahun 2

Dayang said...

assalamualaikum