Monday 9 February 2009

manusia...cinta....

Manusia…
Cinta…
Apakah manusia tanpa cinta…
Dan apakah cinta tanpa manusia…
Cinta…
Ia…perkataan itulah….
Yang mengajar manusia erti kematangan…
Erti…kedewasaan…
Erti…kekecewaan…
Erti…kehampaan…
Erti…pasrahan…
Dan erti-erti…
Lain yang mampu menghiris minda dan jiwa…
Mengapakah manusia harus dicipta untuk mengenali cinta…
Dan mengapakah cinta dicipta untuk lahir di lubuk segala insan…
Aku merindui cinta…
Aku juga takut pada cinta…
Cinta…
Cinta…pernah suatu ketika dulu menjadi teman penghibur laraku…
Dan cinta juga pernah membuatku hilang akal dan diri…
Cinta juga sering kali membuat manusia buta hati…
Cinta juga penyebab banyak maruah terkorban…
Tetapi…
Mengapakah ada yang masih memburu cinta sejati…
Aku sendiri masih mencari segala makna disebalik erti cinta…
Aku letih…
Mentalku penat…
Aku tidak mampu lagi…
Meneruskan perjuangan demi erti cinta…
Setiap perjuanganku selama ini…
Hanya mengundang tetawa ramai…
Mereka memandangku bodoh…
Aku “NAIVE” kata mereka…
Namun aku masih pasti…
Cinta sejati…
Cinta yang sesuci embunan pagi…
Masih lagi wujud…
Biarlah meraka mencaci…
Biarlah mereka terus menonton kebodohanku…
Namun…demi ombak kasihku…
Akanku perjuangkan diri ini demi memburu erti cinta…
ًWalaupun cinta yangku buru hanyalah…
Sesepi…nian di malam hari…


Hasil Pena Ziananouri



0 comments: